Råd fra en slagrammet

 

  • Legg en plan og sett deg et eller flere mål.
  • Ha en skrivebok, der du noterer den fysiske opptreningen. Slik vil du se fremgangen. Og fremgang gjør at du opplever mestring.
  • Feire de små seirene i hverdagen. Et urealistisk mål skaper ingen mestring.
  • Fokuser på det som fungerer bra, for eksempel på den siden av kroppen som er frisk, ikke fokuser på det som ikke fungerer. Det gir det motsatte av mestring.
  • Hvis du lider av fatigue, sov mens du kan og har behov for det. Ikke vær redd for å ta en liten strekk midt på dagen.
  • Lær å se på en utfordring som noe positivt. Våg å trå ut av komfortsonen, da får du fremgang.
  • Ikke la en dårlig dag ødelegge for resten av måneden.
  • Ikke velg isolasjonen, men ha et mest mulig aktivt liv.
  • Tren jevnlig og vær i fysisk aktivitet.
  • Drikk  alkohol med måte.
  • Unngå stress.
  • Spis sunt.
  • Bli realistisk om hvor mye du kan gjøre i løpet av en dag. Få mestring!
  • Vær tålmodig med deg selv – bygg stamina. Stamina er latinsk for styrke, utholdenhet og kraft – men gjør det sakte. For husk, Ting Tar Tid.
  • Ha balanse i livet. Tren, men ikke bare tren. En blanding mellom å trene, gå på jobb, være sosial og lage mat var det som fungerte for meg. 

 

Husk at bedringsprosessen alltid tar mye lenger tid enn den rammede, familie og venner forventer.